La fasciïtis plantar

Què és?

La fasciïtis plantar és la inflamació de la fascia plantar, que és el texit que hi ha a la base del peu i que conecta els òssos metatarsals amb els òssos del taló.

La fasciïtis plantar es presenta com un dolor punxant a prop del taló, dolor que es pot irradiar al costat intern del peu.

Sol ser més intens al incorporar-se d'un repòs prolongat, com per exemple quan ens despertem pel matí o al finalitzar un viatge llarg en cotxe. Això succeeix perquè la fascia en repòs s'escurça i amb els primers passos es torna a estirar. Sol ser un dolor no molt intens però molt incòmode.

Les causes més comuns de la fasciïtis plantar són:

  • Una trepitjada incorrecte amb tendència a la pronació o tenir peus amb molt de pont.
  • Obesitat i enfermetats com la diebetis o artritis.
  • Dèficit de musculació o acortaments dels músculs del panxell.
  • Practicar deports d'impacte o deports als que no estem acostumats.
  • Utilitzar calçat inadequat o amb una mala subjecció. Les sabates amb molt tacó favoreixen la seva aparició. Es recomana que el taló estigui lleugerament elevat.

El tractament farmacològic

El tractament d'elecció són els analgèsics o antiinflamatoris no esteroidals, ja sigui per via oral o tòpica, amb els quals reduim el dolor  i la inflamació associada a la fascia.

Tambè es pot aplicar cremes amb arnica o harpagofit.

Els productes d'ortopèdia poden ajudar a millorar els símptomes. És un exemple les plantilles suaus de silicona que redueixen l'impacte de la trepitjada, les taloneres de silicona, suports d'arc plantar o les fèrules nocturnes que estiren la fascia plantar durant la nit.

Si la fasciïtis plantar està relacionada amb la forma de trepitjar poden ser necessàries plantilles personalitzades específiques fetes per l'especialista que destensen la fascia i distribueixen el pes per tot el peu.

Recomanacions

  • Repossar i reduir o evitar les activitats  que empitjoren el dolor.
  • Aplicar fred local durant vint minuts de tres a quatre cops al dia.
  • Realitzar exercicis d'estirament de la fascia plantar i de la musculatura general d'una manera regular.
  • El procés de recuperació sol ser llarg, d'uns deu mesos.

Si creus que pateixes fasciïtis plantar és molt important que demanis hora amb el teu metge per començar a tractar-la i així evitar que els símptomes empitjorin.